torstai 9. kesäkuuta 2016

Day 10: San Francisco

Kymmenes aamu lähti käyntiin Sonorassa komplimenttiaamiaisella. Tämä oli matkamme hotelleista ainoa, jossa aamiainen sisältyi huoneen hintaan. Saimme kupongit joita vastaan sai valita mieleisen aamupalan -tarjolla oli esimerkiksi paahtoleipää, munia, pekonia ja hash browns eli jotain röstiperunan tapaista. Tankkauksen jälkeen oli hyvä lähteä kohti päivän ohjelmassa ollutta San Franciscoa! Matkaa oli taitettavana 130 mailia, eli edessä olisi noin kahden ja puolen tunnin ajomatka. Ajomatkalla bongailimme kotkia ja ohi vilistäviä peltoja. Pysähdyimme matkalla yhteen tien varrella sijainneeseen Farmers Markettiin, josta nappasimme mukaan tuoreita mansikoita ja viikunoita matkaevääksi.

Matkamme kulki Oaklandin kautta, joten pääsimme ylittämään Oakland Bay Bridgen. Täällä sijaitsi samalla ainoa matkallemme osunut tietulli. Tosin meitä jäi vähän arveluttamaan, että olisikohan niitä oikeasti ollut enemmänkin.. Mutta toisaalta lasku olisi varmaan tullut perässä, sillä auton sivuikkunassa oli jokin RFID-tunniste tai vastaava. Sillalta näki San Francisco Bayn ja Alcatrazin saaren.
Pyörähdimme Golden Gate Parkissa, jossa näkyi jonkinlainen Segway -kulkue. Ilmeisesti kyseessä oli jokin Segwaylla tehtävä sightseeing tour. Hetken aikaa puistoa fiilisteltyämme ja matkaeväs-mansikoita syötyämme päätimme lähteä suunnistamaan Golden Gaten luokse. Emme oikein löytäneet varsinaista osoitetta, jonka olisi voinut laittaa navigaattoriin, mutta taisimme katsoa kartalta meidän mielestämme lähimmän tien jonka avulla suunnistimme sillan juurelle. Sillan "tasalla" olisi ollut ilmeisesti virallinen näköalapaikka, mutta se oli aivan täynnä joten jouduimme jatkamaan suunnistamista. Päädyimme menemään Marine Drivelle, josta oli loppujen lopuksi aika mukavat näkymät. Paikalta näkyi Golden Gate koko komeudessaan sekä lisäksi sieltä oli suora näköyhteys Alcatrazin saarelle.
Golden Gatelta lähdimme tekemään oman sightseeingimme kaupungille. Kaupunki oli mäkinen ja rakennukset olivat värikkäitä sekä monimuotoisia, kuten San Franciscossa kuuluu ollakin. Kaupungin liikennejärjestelyt tuottivat meille kuitenkin hieman päänvaivaa ja päädyimme jossain vaiheessa pyörimään hetkeksi ympyrää, kun tuntui että kaikki tiet olivat välillä yksisuuntaisia. Autoilua kätevämpi tapa nähdä kaupunkia olisi ollut hypätä johonkin hop-on hop-off -bussiin.
Kaupungilla pyörittyämme suuntasimme kohti Pier 39:ä. Jätimme auton läheiseen parkkihalliin (tässä vaiheessa taisimme ajaa tietä väärään suuntaan pienen pätkän, vaikka kuski sanoikin tietävänsä mitä tekee :D). Pier 39 oli nähtävä, vaikka sitä joissain yhteyksissä kritisoidaankin turistirysäksi. Mutta sitähän nähtävyydet yleensä tuppaavat olemaan -ennemmin tai myöhemmin. Laiturialueella oli paljon erilaisia kojuja, kioskeja, ruokapaikkoja, erilaista tekemistä -sekä tietenkin merileijonia.
Ruokapaikaksi valikoitui Hard Rock Cafe, jossa oli monenlaisia muusikoiden välineitä, kuten soittimia ja vaatteita. Kerry Kingin kitara jäi paikasta mieleen -siitä nappasimme myös onnistuneesti puolikkaan kuvan. Tunnelma oli rento, ehkä vähän liiankin, sillä meidän tarjoilijamme tuntui viettävän enemmän aikaa joidenkin tuttaviensa kanssa jutustellen, kuin tarjoillen. Lopulta mekin kuitenkin pääsimme tilaamaan ja ruoka tuli kuitenkin suht nopeasti. Tilasimme perushampurilaiset ja ne olivat kyllä erittäin maukkaat.
Kiertelimme laiturialuetta ja teimme matkamuisto-ostoksia. Ihailimme laiturilla köllötteleviä merileijonia -otuksilla näytti olevan oikein rento meininki!
Lähdimme hiljalleen takaisin kohti Sonoraa. San Franciscossa olisi ehdottomasti saanut kulutettua useammankin päivän. Kaupungissa on paljon nähtävää ja ihmiset olivat ystävällisiä (tuli sekin testattua, kun parkkihallissa emme aluksi meinanneet löytää ulos sieltä ja takaisin tullessa meillä oli hukassa maksuautomaatti). Poislähtiessä kohtasimme erikoisen operaation, kun kymmenkunta poliisiautoa oli katkaissut tien lähellä Oakland Bay Bridgeä. Yritimme etsiä netistä mistä siinä oli kyse, mutta ei löytynyt -varmaan tämäkin oli ihan normipäivä (vrt. Palm Springs -postaus). Paluumatkalla olimme jo niin uupuneita pitkistä ajomatkoista, joten kummallakaan ei ole loppumatkasta mitään muistikuvia. Pääsimme kuitenkin perille Sonoraan!